Temat: Otoczenie przedsiębiorstwa.
Otoczenie przedsiębiorstwa, otoczenie
organizacji -
całokształt zjawisk, procesów i instytucji kształtujących jego stosunki wymienne, możliwości sprzedaży,
zakresy działania i perspektywy rozwojowe.
II. Otoczenie pośrednie (bliższe), rynek pracy, zbytu, zaopatrzenia, finansowy.
Z bezpośrednim
otoczeniem finansowym wiąże się nie tylko system kredytowania czy obrotu
giełdowego, ale także system podatkowy, obejmujące świadczenia pieniężne, nie
będące ekwiwalentem z tytułów określonych szczególnych świadczeń, a służące w
znacznym stopniu uzyskaniu przez państwo wpływów. Dalszym elementem otoczenia
społeczno – gospodarczego jest otoczenie prawne, czyli system regulacji
prawnej, warunkujące prowadzenie przez przedsiębiorstwa działalności wobec
świata zewnętrznego jak i regulując wewnętrzny system zasad, norm, przepisów,
regulaminów i itp. w przedsiębiorstwie, czyli jego wewnętrzny ład społeczny,
prawny, organizacyjny. A więc system prawny państwa reguluje nie tylko stosunki
między jednostkami gospodarczymi a urzędami i ważniejszymi instytucjami oraz
klientami w otoczeniu społeczno– gospodarczego przedsiębiorstwa, ale również wpływa na
ten układ.
Otoczenie bliższe - konkurencyjne:
klienci, dostawcy, banki inne konkurencyjne przedsiębiorstwa, istniejące i
potencjalne, substytuty, inne produkty wchodzące na rynek.
Otoczenie dalsze makrootoczenie - demograficzne, prawne, technologiczne, stosunki międzynarodowe nasze
umiejscowienie, technologiczne, społeczne, polityczne, ekonomiczne.
Z pewnym
uproszczeniem, do otoczenia zalicza się wszystkie te czynniki, które są niezależne
od przedsiębiorstwa
Analiza otoczenia dalszego
Otoczenie
dalsze (globalne) zawiera ogólne, wzajemnie powiązane czynniki i systemy
oddziaływujące raczej pośrednio na domenę (przedsiębiorstwo). Otoczenie bliższe
z kolei zawiera czynniki oddziaływujące bezpośrednio. Trzeba jednak podkreślić,
że granice między obydwoma częściami otoczenia są bardzo trudno uchwytne.
Analiza otoczenia bliższego
Przy analizie otoczenia bliższego badane są takie
elementy jak:
Potencjalni konkurenci - zagrożenie ze strony nowych oferentów zależy przede wszystkim od wysokości barier rynkowych, w tym głównie od: minimalnej wielkości zakładu, zapotrzebowania na kapitał, dostępu do dróg zbytu i lojalności nabywców.
Potencjalni konkurenci - zagrożenie ze strony nowych oferentów zależy przede wszystkim od wysokości barier rynkowych, w tym głównie od: minimalnej wielkości zakładu, zapotrzebowania na kapitał, dostępu do dróg zbytu i lojalności nabywców.
Dostawcy -
odgrywają podstawową rolę w analizie strategicznej domeny; punktem wyjścia do
analizy dostawców jest określenie tzw. „siły negocjacyjnej dostawców”, która
zależy m.in. od: stopnia koncentracji dostawców (jeden dostawca – wielu
dostawców), stopnia standaryzacji, groźby integracji wprzód.
Odbiorcy -
ich analiza jest analogiczna do analizy dostawców, ale z odwrotnego punktu
widzenia.
Produkty
substytucyjne (zastępcze) - są to wyroby z innych rynków,
które mogą zaspokajać te same potrzeby, co oferowany wyrób; substytuty
zazwyczaj wyznaczają górną granicę ceny i ograniczają pole manewru dla cen danego rynku i to tym silniej, im bardziej
elastyczny jest popyt.
Konkurencja
w sektorze - rywalizacja wśród konkurentów zależy od stopnia
nasycenia rynku oraz wysokości barier wypadnięcia z rynku; te ostatnie
wyznaczone są np. kosztami demontażu, przeprowadzki, kar umownych itp. Stosunki przemysłowe i państwo jako czynnik
konkurencji, np. kontrola cen na sprzedawane towary, ograniczenia importowo -
eksportowe, regulacje prawne między pracodawcą i pracobiorcą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz