Temat: Kierowanie i podejmowanie decyzji.
Styl kierowania – sposób postępowania kierownika w stosunku do powołanych.
Style kierowania:
- Autokrytyczny
- Demokratyczny
Indywidualny
styl kierowania danego kierownika charakteryzuje się większym lub
mniejszym udziałem (partycypacją) pracowników w wytyczeniu celów,
podzielenie zadań podejmowanie decyzji, ustaleniu sposobu wykonywania
pracy i jej kontrolowania. Inaczej mówiąc, pracownicy mają większą lub
mniejszą autonomię i odpowiedzialność. Modelowe postacie stylów
kierownika to styl autonomiczny i demokratyczny; w praktyce występuje
wiele stylów pośrednich, mieszanych. Nie myśl, że styl autokratyczny
jest zły, a demokratyczny dobry lub odwrotnie – to zależy od sytuacji.
Podsumowanie
Każdy kto kieruje ludźmi (np. lider
organizacji młodzieżowej, nauczyciel, rodzice, szef firmy, kierownik
komórki organizacyjnej), wykonuje następujące zadania: planowanie,
organizowanie, motywowanie, kontrolowanie. Zadania te nazywane są
funkcjami kierowniczymi.
W swojej pracy kierownik codziennie
podejmuje wiele różnych decyzji. Decydowanie jest umiejętnością, której
można się uczyć i którą można doskonalić. Świadome podejmowanie decyzji
polega na rozłożeniu procesu decydowania na pewne etapy oraz
zastosowaniu odpowiednich technik myślenia (narzędzi nakierowania uwagi)
na różnych etapach. Ważne jest też, aby w procesie decydowania we
właściwy sposób wykorzystywać logikę, intuicję i emocje.
Można wyróżnić decyzje indywidualne
i decyzje w życiu zespołu. W tym drugim przypadku lider lub kierownik
zespołu w mniejszym lub większym stopniu wykorzystuje wiedzę,
umiejętności i intuicję członków zespołu, stosując:
- zbieranie informacji od członków zespołu,
- zasięganie opinii członków zespołu (konsultowanie),
- wspólne wypracowywanie decyzji przez zespół.
Podejmowanie decyzji
Podejmowanie decyzji jest jedną z
najważniejszych umiejętności menadżerskich. Niektórzy nawet utożsamiają
kierowanie (zarządzanie) z podejmowaniem decyzji.
W życiu gospodarczym, gdzie od danej
decyzji zależy powodzenie przedsięwzięcia, zyski firmy, los
zatrudnionych w niej ludzi, a nawet rozwój lub bankructwo firmy –
decyzje podejmuje się zazwyczaj bardzo rozważnie, postępując według
określonych procedur. Jedną z takich procedur, często stosowaną, jest
tzw. czteroetapowy model podejmowania decyzji.

Im większy jest udział pracownika w
wypracowaniu danej decyzji, tym większa szansa na jej zaakceptowanie
przez niego i zaangażowanie w realizację. Dlatego pożądane jest
uczestniczenie podwładnych w procesie decyzyjnym, czyli partycypacja w
decydowaniu. Stopień partycypacji może być różny. W praktyce stosowane
są następujące sposoby decydowania:
I. Przełożony sam podejmuje decyzję, prosząc jedynie podwładnych o dostarczenie mu potrzebnych informacji.
II. Przełożony przed
podjęciem decyzji przeprowadza konsultację z podwładnymi, zbierając ich
opinie, propozycje i sugestie. Ostatecznie jednak sam podejmuje decyzję.
III. Decyzję podejmuje
zespół, którym kieruje przełożony. On sam odgrywa rolę członka zespołu. W
trakcie wypracowania decyzji powinno dojść do zaakceptowania przyjętego
rozwiązania przez wszystkich członków zespołu, łącznie z kierownikiem.
Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło w pionowym rzędzie kratek.1) Najważniejsza w zarządzaniu sobą i innymi jest …
2) Przymiotnik określający komunikację (synonim słowa „międzyludzka”).
3) Inaczej : samodzielność.
4) Sztuka osiągania porozumienia.
5) Przywódca grupy formalnej lub nieformalnej.
6) Przymiotnik określający jeden z rodzajów grup nieformalnych.
7) Przekazywanie uprawnień i odpowiedzialności podległym pracownikom.
8) Sposób postępowania mający doprowadzić do osiągnięcia przyjętych celów.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz