wtorek, 4 czerwca 2013

Lekcja 8

Temat: Kierowanie i podejmowanie decyzji.


Styl kierowania – sposób postępowania kierownika w stosunku do powołanych.

Style kierowania:

  •  Autokrytyczny
  • Demokratyczny

Indywidualny styl kierowania danego kierownika charakteryzuje się większym lub mniejszym udziałem (partycypacją) pracowników w wytyczeniu celów, podzielenie zadań podejmowanie decyzji, ustaleniu sposobu wykonywania pracy i jej kontrolowania. Inaczej mówiąc, pracownicy mają większą lub mniejszą autonomię i odpowiedzialność. Modelowe postacie stylów kierownika to styl autonomiczny i demokratyczny; w praktyce występuje wiele stylów pośrednich, mieszanych. Nie myśl, że styl autokratyczny jest zły, a demokratyczny dobry lub odwrotnie – to zależy od sytuacji.


Podsumowanie

    Każdy kto kieruje ludźmi (np. lider organizacji młodzieżowej, nauczyciel, rodzice, szef firmy, kierownik komórki organizacyjnej), wykonuje następujące zadania:  planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie. Zadania te nazywane są funkcjami kierowniczymi.
     W swojej pracy kierownik codziennie podejmuje wiele różnych decyzji. Decydowanie jest umiejętnością, której można się uczyć  i którą można doskonalić. Świadome podejmowanie decyzji polega na rozłożeniu procesu decydowania na pewne etapy oraz zastosowaniu odpowiednich technik myślenia (narzędzi nakierowania uwagi) na różnych etapach. Ważne jest też, aby w procesie decydowania we właściwy sposób wykorzystywać logikę, intuicję i emocje.
      Można wyróżnić decyzje indywidualne i decyzje w życiu zespołu. W tym  drugim  przypadku lider  lub  kierownik  zespołu   w   mniejszym   lub   większym   stopniu  wykorzystuje  wiedzę,  umiejętności i intuicję członków zespołu, stosując:
  •  zbieranie informacji od członków zespołu,
  •  zasięganie opinii członków zespołu (konsultowanie),
  •  wspólne wypracowywanie decyzji przez zespół.
Podejmowanie decyzji
Podejmowanie decyzji jest jedną z najważniejszych umiejętności menadżerskich. Niektórzy nawet utożsamiają kierowanie (zarządzanie) z podejmowaniem decyzji.
W życiu gospodarczym, gdzie od danej decyzji zależy powodzenie przedsięwzięcia, zyski firmy, los zatrudnionych w niej ludzi, a nawet rozwój lub bankructwo firmy – decyzje podejmuje się zazwyczaj bardzo rozważnie, postępując według określonych procedur. Jedną z takich procedur, często stosowaną, jest tzw. czteroetapowy model podejmowania decyzji.


Im większy jest udział pracownika w wypracowaniu danej decyzji, tym większa szansa na jej zaakceptowanie przez niego i zaangażowanie w realizację. Dlatego pożądane jest uczestniczenie podwładnych w procesie decyzyjnym, czyli partycypacja w decydowaniu.  Stopień partycypacji może być różny. W praktyce stosowane są następujące sposoby decydowania:

   I. Przełożony sam podejmuje decyzję, prosząc jedynie podwładnych o dostarczenie mu potrzebnych informacji.
    II. Przełożony przed podjęciem decyzji przeprowadza konsultację z podwładnymi, zbierając ich opinie, propozycje i sugestie. Ostatecznie jednak sam podejmuje decyzję.
     III. Decyzję podejmuje zespół, którym kieruje przełożony. On sam odgrywa rolę członka zespołu. W trakcie wypracowania decyzji powinno dojść do zaakceptowania przyjętego rozwiązania przez wszystkich członków zespołu, łącznie z kierownikiem.
   Rozwiąż krzyżówkę i odczytaj hasło w pionowym rzędzie kratek.
1)      Najważniejsza w zarządzaniu sobą i innymi jest …
2)      Przymiotnik określający komunikację (synonim słowa „międzyludzka”).
3)      Inaczej : samodzielność.
4)      Sztuka osiągania porozumienia.
5)      Przywódca grupy formalnej lub nieformalnej.
6)      Przymiotnik określający jeden z rodzajów grup nieformalnych.
7)      Przekazywanie uprawnień i odpowiedzialności podległym pracownikom.
8)      Sposób postępowania mający doprowadzić do osiągnięcia przyjętych celów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz