Temat:
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania
„Słownik Synonimów" definiuje konflikt jako
spór, niezgodę, nieporozumienia, niesnaski, waśnie, sprzeczności, kontrowersję
poglądów bądź interesów, tarcia, zatarg, ostrą wymianę zdań, awanturę, spięcie,
zgrzyt, ferment, kłócenie się, napięte stosunki. Z konfliktami stykamy się
stale - w domu, w pracy, na ulicy, w sklepie czy urzędzie.
Konflikt może mieć
formę werbalną (kłótnia, elementy rozprawy sądowej i kompanii wyborczej) lub
może prowadzić do użycia przemocy (bójka , wojna). Przyczyny konfliktów są
złożone.
Do najczęściej
spotykanych przyczyn konfliktów zalicza się :
- nieprawidłową strukturę grupy (źle przydzielone role, walka o przywództwo, spory kompetencyjne);
- źle funkcjonujący system komunikacji (nieporozumienia wynikające z braku dostatecznej informacji, zły przepływ informacji pomiędzy ośrodkami decyzyjnymi a wykonawczymi w grupie, np. niezrozumiałe polecenia, spóźnione sprawozdania)
- różnice kulturowe (np. odmienne zainteresowania)
- sprzeczne wartości ( konflikty światopoglądowe, konflikty postaw, np. część członków grupy prezentuje postawy agresywne , a część asertywne)
- sprzeczne cele (np. część klasy chce jechać na wycieczkę w góry, a część nad morze) różnice ekonomiczne (niesprawiedliwy podział wytworzonych dóbr)
Konflikty
przyczyniają się do zmian - ukazuje on słabe
strony, skłania do modyfikacji postępowania.
Konflikt
sprzyja lepszemu poznaniu siebie - konfrontacja ze stanowiskami i interesami
innych osób skłania, aby się nad nimi poważnie zastanowić. Sytuacje konfliktowe
to także dobra okazja, by sprawdzić swoje umiejętności, czy też ujawniają się
np. problemy z kontrolowaniem własnych emocji.
Konflikty stanowią okazje do poznania
innych osób - zaobserwować jakimi motywami się
kierują. Sytuacje konfliktowe stwarzają okazję do zauważania cech, które trudno
dostrzec na co dzień.
Konflikty
mogą przyczynić się do poprawy kontaktów w zespole - czynią bardziej wyrazistymi podobieństwa i
różnice między ludźmi. Pomyślne jego rozwiązanie daje ludziom poczucie siły i kompetencje, a wspólne doświadczenia pogłębiają wzajemne więzi.
Dwa pojęcia afiliacja i asertywność pomagają
określić sposób zachowania w sytuacjach konfliktowych.
Afiliacja - to obiektywna istniejąca w ludziach potrzeba otrzymywania od innych przejawów sympatii, zrozumienia, pomocy oraz okazywania im tego samego.
Asertywność -
polega na otwartym, bezpośrednim i stanowczym wyrażaniu swoich dążeń, pragnień
i przekonań w stosunku do innych osób, oraz pozwalaniu im na to samo. Osoby o wysokim poziomie asertywności, skoncentrowane są na sobie - poświęcają sporo
uwagi, aby zaznaczyć swoje stanowisko i wyrazić swoje dążenia.
Uwzględniając
wspomniane cechy można wyróżnić style
postępowania w sytuacjach konfliktowych:
- Ignorowanie – technika polegająca na pomijaniu milczeniem problemu. Ma swoje źródła w przekonaniu, ze brak decyzji wywoła mniejszy konflikt niż odrzucenie żądań.
- Odwlekanie – sposób polegający na odroczeniu działania
- Pokojowe współistnienie – obie strony konfliktu udają, ze konflikt nie istnieje, podkreślają wspólnotę, ignorują przyczyny sporu.
- Deprecjonowanie – to umowne pozbawienie wartości przeciwnika w konflikcie.
- Reorientacja – obarczenie odpowiedzialnością za przyczyny konfliktu innych jednostek bądź grup (najczęściej mniejszościowy, słabszych).
- Separacja – usuniecie strony konfliktu z dotychczasowej przestrzeni życiowej.
- Kompromis – przy stosowaniu tej strategii zakłada się, ze obie strony dojdą do porozumienia, jeśli każda zadowoli się osiągnięciem częściowego spełnienia swych żądań.
- Walka – w strategii rozwiązywania konfliktu poprzez walkę bardzo często chodzi o to, aby zostać „pobitym”.
- Arbitraż - ma zastosowanie w tzw. przypadkach beznadziejnych, kiedy to wydaje się, że o żadnym sensownym rozwiązaniu nie ma co marzyć, czasami warto wtedy skorzystać z pomocy ekspertów lub osób bezstronnych, z których zdaniem liczyć się będą obie strony.
- Negocjacje - oznacza rozmowę, mającą na celu uzgodnienie wspólnego stanowiska w danej sprawie. Negocjacje są metodą postępowania przydatną w takich sytuacjach, gdy występuje częściowa niezgodność interesów, nie są one całkowicie przeciwstawne. sytuacje takie są częste, ponieważ, powodzenie naszych spraw zależy w dużym stopniu od tego, jak zachowują się inni - żyjemy w układach współzależności interesów.
Sposoby rozwiązywania
konfliktów przez osoby trzecie:
- MEDIACJE- metoda rozwiązywania sporów, w której neutralna i bezstronna osoba trzecia pomaga stronom we wzajemnej komunikacji.
- ADMONICJA- polega na podejmowaniu przez przełożonego, aktywnie nie uczestniczącego w rozwiązywaniu konfliktu, prób pośredniego nacisku na zwaśnione strony, by spór jak najszybciej rozwiązały
- KONCYLIACJA- polega na tym, ze powołuje się specjalna komisję, która bada sytuacje i wysuwa konkretne propozycje, nie mające charakteru wiążących zaleceń.
- MODERACJA- ma zastosowanie głównie wtedy, gdy stosunki miedzy stronami nacechowane są silnymi, negatywnymi emocjami.
- ARBITRAŻ- odwołanie się do zwierzchnika, sądu, albo autorytetu aby rozstrzygnął spór
- MED. – ARB- polega na łączeniu mediacji i arbitrażu.
- INKWIZYCJA- inkwizytor sam decyduje o sposobie, jakim strony będą rozwiązywały spór.
Sposoby rozwiązywania konfliktów grupowych
Każdy konflikt w grupie
można rozwiązać ku zadowoleniu wszystkich stron. Stosuje się przy tym negocjacje i mediacje.
Można się również odwołać do bezstronnego arbitra. Warunkiem zażegnania sporu
jest dobra wola wszystkich zainteresowanych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz