Temat: Organizacja pracy.
Cele organizacji pracy
Organizując pracę ludzi, bierze się pod uwagę trzy cele:
- Praca powinna przebiegać sprawnie. Aby to osiągnąć, należy dobrać ludzi, narzędzia i materiały, uporządkować działania ludzi i koordynować przebieg tych działań w czasie. Porządkowanie działań ludzi polega m.in. na zaprojektowaniu stanowisk pracy oraz takim ich rozmieszczeniu, aby zapewnić sprawne poruszanie się ludzi i przemieszczanie materiałów. Dąży się do unikania zbędnych ruchów i podnoszenia ciężkich materiałów, do oszczędności materiałów i czasu pracy oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracy.
- Praca i przestrzeń, w której się ona odbywa, powinny być dostosowane do fizycznych oraz psychicznych właściwości człowieka. Należy więc zapewnić właściwy mikroklimat w pomieszczeniach pracy, odpowiednie oświetlenie, względną ciszę (poziom hałasu nie może wykraczać poza pewne granice) i niemęczącą pozycję ciała.
- Pracujący człowiek ma pewne potrzeby psychiczne i społeczne. Chce podczas pracy komunikować się z innymi i współpracować z nimi. Dobrze się czuje, gdy praca jest urozmaicona, gdy sam ma pewien zakres samodzielności oraz gdy uczestniczy w podejmowaniu decyzji i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę i jej wyniki. Pracę należy zatem tak zorganizować, aby potrzeby psychiczne i społeczne pracownika były zaspokojone.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz