wtorek, 4 czerwca 2013

Lekcja 7

Temat: Organizacja pracy.

Cele organizacji pracy
Organizując pracę ludzi, bierze się pod uwagę trzy cele:
  1. Praca  powinna  przebiegać  sprawnie. Aby  to  osiągnąć, należy  dobrać  ludzi, narzędzia   i materiały, uporządkować  działania  ludzi i  koordynować  przebieg  tych  działań w czasie. Porządkowanie działań ludzi polega m.in. na zaprojektowaniu stanowisk pracy oraz takim ich rozmieszczeniu, aby zapewnić sprawne poruszanie się ludzi i przemieszczanie materiałów. Dąży się do unikania zbędnych ruchów i podnoszenia ciężkich materiałów, do oszczędności materiałów i czasu pracy oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracy.
  2. Praca  i  przestrzeń,  w  której się ona odbywa, powinny być dostosowane do fizycznych oraz  psychicznych  właściwości  człowieka.  Należy  więc  zapewnić  właściwy mikroklimat w pomieszczeniach pracy, odpowiednie oświetlenie, względną ciszę (poziom hałasu nie może wykraczać poza pewne granice) i niemęczącą pozycję ciała.
  3. Pracujący   człowiek   ma   pewne  potrzeby   psychiczne  i  społeczne. Chce  podczas  pracy   komunikować  się  z  innymi  i  współpracować  z  nimi. Dobrze   się   czuje,   gdy  praca  jest urozmaicona,  gdy  sam  ma  pewien  zakres  samodzielności   oraz   gdy   uczestniczy w podejmowaniu decyzji i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę i jej wyniki. Pracę należy zatem tak zorganizować, aby potrzeby psychiczne i społeczne pracownika były zaspokojone.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz